| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
SteffenDavidsen
Indmeldt: 31. jul 2010 Indlæg: 2
|
Skrevet: 31. jul 2010 20:11:37 Emne: Dykkerlicens i Thailand/Malaysia kontra Danmark |
|
|
Hej!
Den 28. september drager jeg ud som backpacker sammen med en kammerat i et halvt års tid. På denne rejse, kunne vi godt tænke os at skabe bekendtskab med dykning og herunder tage et Open Water SSI eller PADI licens.
Sidste dag, var jeg dog ude i en lokal dykkershop for at købe en maske, jeg kunne tage med, og han anbefalede os at evt. tage licens'et hjemmefra, så man ikke skulle bruge de første par dage dernede på at lære at dykke, men kunne det med det samme - og i undertonerne at man måske var en anelse bedre stillet i forhold til sikkerhed.
Dage er der imidlertidig nok af, da de første 4 uger er i Thailand/Malaysia.
Jeg havde tænkt mig at tage licenset hos Alu Alu divers i Nord Malaysia, men nu kommer jeg imidlertidig i tvivl, om jeg ikke bare skal suplere op med kurser dernede.
Hvilke fordele ville der være ved at tage licens'et hjemmefra?
Prisen hos den lokale klub er 3.500kr, dernede vil det kunne gøres for omkring 1.500kr.
Er det 2.000kr værd at tage det herhjemme, så man kender udstyret og måske er bedre stillet i sikkerhed?
Det skal lige siges at jeg fik en yderst fornem behandling i den lokale klub.
Håber meget I kan hjælpe, da jeg selv er meget i tvivl.
På forhånd tak,
Steffen Davidsen |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Sierrakilo
Indmeldt: 25. mar 2009 Indlæg: 42
|
Skrevet: 01. aug 2010 06:54:09 Emne: |
|
|
Hej Steffen
Det er et godt spoergsmaal du stiller. Jeg er selv instruktoer og kan garantere dig for, at der er store forskelle ml. at dykke i troperne og i Danmark. Kort sagt, saa er hvad du har faaet at vide i den lokale forretning/klub rigtigt. Hvis du kommer lige fra et open water kursus i troperne, vil det vaere et chok at komme i dansk vand mht. temperatur og sigtbarhed. Omvendt, hvis du tager kurset i DK, vil troperne sikkert opleves som et rent paradis at dykke i.
Et Open Water dykkerkursus skal formelt set indeholde det samme uanset om det afholdes i troperne eller i DK, men de forhold vi dykker under i DK haerder een som begynderdykker. Jeg havde selv mange hundrede dyk i troperne, foer jeg fik lyst til at springe i dansk vand, og selv da var det med en "what the f...!"-foelelse; Jeg havde svaert ved at se det fede ved det. (Nu synes jeg dog det er vaeldig cool)
Min egen (vildt subjektive og ikke saerligt empirisk velfunderede) oplevelse, udfra de danske instruktoerer jeg kender, og de udenlandske steder jeg har arbejdet, er at man som begynder i DK nok faar lidt mere personlig opmaerksomhed, end man goer paa en travl turistdestination. Tager du din licens paa Koh Tao i Thailand f.eks. er du bare another number, tager du det i DK er du Steffen.
Praktisk taget er der ingen forskel mellem SSI og PADI. Det er som Cola og Pepsi - der er smaa forskelle, men ikke noget som har nogen praktisk betydning for dig. Vaelg hellere en god instruktoer eller en god forretning og saa se stort paa hvad der kommer til at staa paa din licens.
Forresten har DYK.dk en god artikel om det valg du staar overfor - du kan laese starten af den her...
http://dyk.dk/artikel/%C3%B8st-vest-hjemme-bedst-%E2%80%93-hvor-bedst-tage-kurset
Men jeg tror man skal vaere registreret paa siden, for at laese hele artiklen.
MvH Soeren K [/url] |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
krestenbak
Indmeldt: 29. nov 2007 Indlæg: 63 Geografisk sted: Århus
|
Skrevet: 01. aug 2010 08:27:17 Emne: |
|
|
hej
Jeg bor og underviser paa perhentian, som du neavner i din post. Og jeg kan da lige fortealle dig lidt om hvordan det forgaar her nede mht undervisning.
Jeg har selv taget alt min uddannelse i udlandet, men har dykket i dk ogsaa. Hvis jeg skal veare helt aerlig saa vil jeg meget heller tage alle mine dyk i varmt vand. Hvis du overvejer at spare tid, kan du jo tage alt teorien der hjemme, og maaske pool lektionerne ogsaa, og saa tage de rigtige dyk i varmt klart vand. (nu kan det veare folk ikke bliver helt enige)
Jeg har selv haft en del elever som har gjort det paa den maade. Men det ender nok med at blive lidt dyre end hvis du tager det hele her nede.
Og hvis du har tid, saa syntes jeg at du skal tage hele kursuset ved den samme dykkershop, saa du kan veare en del af holdet, og faa hele oplevelsen med den samme inst, det kan ogsaa veare med til at faa dig til at fogle dig mere sikker, hvis du er sammen med de samme mennesker hele tiden.
naa men tilbage til perhentian.
Nu neavner Soeren Koh tao, og han har helt ret med at hvis du tager dit kursus der oppe saa er du et nummer, som helst bare skal bestaa (undskyld hvis der er nogen der fra der leaser med ) Men det er helt anderledelse her nede. Jeg kan ikke tale for Alu Alu for jeg ved ikke helt hvordan de gor tingene. men her hvor jeg arbejder tager vi ikke mere end 4 elever per inst. vi skifter aldrig nogen sinde inst under et kursus, Mht til sikkerhed saa kan jeg ikke helt se hvad der er mere sikkert ved at tage det der hjemme end her nede. Det handler om hvad for en shop du vealger, du kan finde shops i dk der ikke har styr paa sikkerheden, og det kan du ogsaa her nede.
mht pris, saa koster et ow kursus her nede 1100 malay ringet, hvilket jeg ikke helt ved hvad er i danske. men det er i hvert fald ikke mere end 3500 danske.
Hvis du har nogle flere sporgsmaal omkring perhentian, saa bare send en besked, og jeg skal med gleade hjealpe dig saa meget jeg kan
lige meget hvad du gor, saa haaber jeg at du faa en super oplevelse og nogle rigtige fede dyk paa jeres rejse:)
hilsen kresten |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
SteffenDavidsen
Indmeldt: 31. jul 2010 Indlæg: 2
|
Skrevet: 04. aug 2010 18:00:24 Emne: ... |
|
|
Mange tak for de fine svar fra Jer begge!
Efter at have læst Jeres indlæg og tænkt lidt over det, har vi besluttet os for at tage certifikatet herhjemme.
Så må vi beslutte os for, om vi bare skal dykke dernede, eller om vi skal tage et Advanced kursus.
Mvh
SteffenDavidsen |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Peter V
Indmeldt: 04. sep 2008 Indlæg: 250 Geografisk sted: Aalborg
|
Skrevet: 04. aug 2010 23:13:14 Emne: |
|
|
Jeg synes det er en rigtig god ide at tage det hjemmefra. Kan i så nå at få nogle dyk og dermed lidt erfaring vil i nyde dykkene på jeres tur meget mere.
Det er ok at tage Advanced der ude, for der er meget lidt teori og få øvelser på dykkene, så det vil føles som alm. dyk. _________________ http://uw.valler.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Kristoffer Vest Hjælpeadministrator

Indmeldt: 04. sep 2007 Indlæg: 266 Geografisk sted: Århus C
|
Skrevet: 16. aug 2010 13:08:26 Emne: |
|
|
God beslutning.
Der er ingen tvivl om at det er nemmere og "sjovere" at tage sit kursus i udlandet. Men kvaliteten er også derefter.
Dette har intet med instruktøren at gøre. Det er klar en instruktør har stor betydning, men der findes dårlige instruktøre alle steder.
Men med 30 grader varmt vandt, en tynd våddragt (eller slet ingen) ingen handsker, hætte osv. og så 30 + meter sigt gør det bare nemmere at dykke og lave alle sine øvelser.
Når jeg skriver "sjovere" så er det fordi du nok får en større oplevelse i varmt vand som nybegynder. Det er i hvert fald min erfaring.
Men hvis du vil dykke i Danmark når du kommer hjem, så kan man lige så godt tage det første bevis herhjemme og så evt. tage AOW i udlandet.
Kan du dykkke i DK, så kan du dykke alle steder. Dette er langtfra tilfældet når man lærer og dykke i Asien. _________________ Take nothing but Photos
Leave nothing but bubbles
Kill nothing but time |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Hittet

Indmeldt: 18. dec 2007 Indlæg: 1847 Geografisk sted: Midt for
|
Skrevet: 16. aug 2010 16:52:54 Emne: |
|
|
| Kristoffer Vest skrev: |
Men hvis du vil dykke i Danmark når du kommer hjem, så kan man lige så godt tage det første bevis herhjemme og så evt. tage AOW i udlandet.
Kan du dykkke i DK, så kan du dykke alle steder. Dette er langtfra tilfældet når man lærer og dykke i Asien. |
Æhh er det noget du ved, eller er det noget du tror du ved ????
Jeg vil til enhver tid påstå, at en gut der har taget sine 4 dyk i Dk i koldt strømfyldt vand med en skod sigt og en max bundtid på 30 min pr dyk af de 4 dyk han skal lave på sit kursus, hvor instruktører sidder helt oppe i masken på ham eller har en hånd på manden under hele dykket, er en langt mere ustabil dykker end fyren, der har 4 dyk i østen, hvor hvert dyk tager ca en time og øvelserne bliver gjort omkring 30 minutter inde i dykket, fremfor, at i Dk, hvor man går ned og stort set laver øvelserne efter få minutter...
I Dk er der en langt større stress faktor som spiller ind og de fleste dykkere som tager deres kursus hjemme evt en kold forårs/efterårs dag for ikke at tale om en total kold vinter dag, har nul og niks erfaring, de fleste er total usikre og kan dårligt mindes det som værende afslappet og behageligt, fremfor gutten der har plasket rundt i klart varmt vand, det er logik
Det med at fordi du har lært at dykke i Dk, gør dig til en bedre dykker, er en fras vi ofte bruger i Danmark, for at overbevise kunderne om at vi er bedre og gør dem til langt bedre og mere rutinerede dykker, virkeligheden er, at det er for at sælge et kursus her og nu, uanset hvor man lærer at dykke, er det kun tiden i vandet osv, der kan gøre en, til en god dykker...
Men at få en center ejer til at indrømme det, bliver nok svært, ligeledes med de instruktører som aldrig har arbejdet både ude og hjemme og kørt flere hundrede elever, igennem med erfaringer fra begge steder vil det også blive svært.. (bevares, jeg har selv solgt mange kursuser i Dk på den bekostning)
Instruktøreren ja, han skal også stå for skud igen igen men der findes alså gode som dårlige både hjemme og her på østen
Så er der dem der har 4 owd dyk i Dk og som kommer herud.. Ofte ser jeg dem, som værende ret meget mere usikre end dem som har taget deres owd herude og gået direkte på aowd, jo begrundelsen er, en der har lad os sige 4x30 min i dk og venter evt x antal dage med at flyve herud, skal pakke ud, finde et center og så er der mindst gået en uge, siden han sidst dykkede og den person, er alså ikke så rutineret, som den elev, der lige har haft 3 dage med dykning, med hvert et dyk på en time og er inde i rytmen, han er langt mere rustet til at gå på aowd og da manden ofte på sit owd kursus, har ca dobbelt så lang tid i vandet, end i Dk, jamen så er han også en bedre dykker,,, uanset hvad, så er det tiden i vandet, der giver den bedste erfaring...
Så når folk kommer med den der frase om, hvor god en dykker man er i Dk efter 4 dyk på sit owd kursus vs en dykker der er uddannet i østen samt er man ikke selv er instruktør og har den erfaring, som værende ved at arbejde både hjemme og ude, samt har kørt en del evaluering på sine klienter, så overvej lige forskellen på:
Jeg ved og at jeg tror at jeg ved
Jaja nogen kender en dykker der er kommet hjem fra Thailand som ikke er en særlig god dykker og han havde en dårlig oplevelse
Ja, men hvor mange kender de tusinder af andre vi sender hjem til deres lande, som har de fedeste oplevelser og for alt i verden, bare vil fortsætte med at dykke ??? _________________ Scubaist and Advance senior Bubblemaker
Filippinerne & Fyn
Dive with Stingray G2 & Sunray 1200 |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 16. aug 2010 17:06:21 Emne: |
|
|
Det er min erfaring.
Netop det stresmomentet i DK og de vanskelige forhold i DK giver en "bedre" erfaring end at side på 1½ - 3 meters dybe i en pool i Thailand (eller på en strand hvor forholdene er det samme).
Det er sjovere i Asien, ingen tvivl om det.
Jeg kan ikke genkende de forhold du beskriver i DK. Mit kursus var i hvert fald ikke sådan og det har de kurser jeg har assisteret på heller ikke været.
Om man laver sine øvelser med det samme eller 30 minutter inde i dykket gør vel ingen forskel. Måske er dykkeren mere afslappet efter 30 minutter, men det gør ham/hende ikke til en bedre dykker.
Om dine første dyk er 30 minutter i DK eller 45 (måske 60 men de er de færreste) i asien gør ingen forskel. Der skal flere dyk på kontoen før man begynder at få noget rutine.
Personligt klappede jeg i mine hænder når jeg kunne få en dykker med 20 + dyk fra Norden, fremfor en badeferie dykker (som for den sags skyld kunne have 100 + dyk) da jeg arbejdede i Thailand.
Når det så er sagt så er der jo mange andre ting der spiller ind. F.eks. hvor længe siden det er man har dykket sidst eller hvor mange dyk man har haft siden man tog sit certifikat. Desuden er der jo også folk der har nemmere ved at lære end andre.
Men uanset hvad vil jeg altid mene at dykkere der er uddannet i DK er bedre end dem der er uddannet i Thailand.
Det samme gælder dykkere fra resten af Norden og nok også visse dykkere fra Tyskland, Holland, Belgien.
Så nej det er ikke en floskel vi bare finder på i DK. Den er ganske virkelig. Måske er den lettere overdrevet (selvfølgelig kan man lære at dykke i Thailand og blive en god dykker). Men man skal bare være forberedt på at starte næsten forfra når man hopper i vandet i DK for første gang (sådan var min erfaring efter flere hundrede dyk i Thailand da jeg kom hjem). _________________ Take nothing but Photos
Kill nothing but time |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Hittet

|
Skrevet: 16. aug 2010 17:13:44 Emne: |
|
|
Oki, den af din erfaring som du har bygget op på, hvor meget tæller den som værende den direkte instruktør ???
Samt hvor mange elever har din erfaring været bygget op på, fra din erfaring ved a arbejde som instruktør både hjemme og i udlandet ???
Jeg vil lige sige her, jeg havde 5 års erfaring i at arbejde som assisterende instruktør både i dk og i udlandet før jeg selv blev instruktør og den indsigt, viden og ikke mindst det ansvar instruktøren har, modsat den hjælper han har med ned, er alså 2 ret så store forskelle
Frase eller ej, jeg har ingen kommercielle hensigter, her på østen eller i Dk medhensyn til at undervise nye dykkere... Jeg laver kun videofilm idag
Samt
Drikker billigt cognac og kigger på brune søde numser _________________ Scubaist and Advance senior Bubblemaker
Filippinerne & Fyn
Dive with Stingray G2 & Sunray 1200
Sidst rettet af Hittet 16. aug 2010 18:19:57, rettet i alt 2 gange |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 16. aug 2010 17:23:37 Emne: |
|
|
Skal vi nu til den hersens: min er større end din??
Min erfaring og langt de fleste jeg snakker meds erfaring er at dykkere der tager deres certifikat i koldt vand med dårligt sigt, tilsat lidt strøm får en bedre start.
Husk nu vi snakker om folk er vil tilbage til Danmark og dykke bagefter. Hvis du bare vil være ferie dykker, så så er det lige meget.
Som jeg har skrevet flere gange så er der så efterfølgende mange ting der spiller ind.
For du er selvfølgelig ikke garanteret at du bliver en god dykker fordi du starter med at dykke i danmark (lærer at dykke). Det skal holdes ved lige og der skal "smedes mens jernet er varmt"
Tag to nybegyndere.
Den ene lærer at dykke i Danmark og har efterfølgende har en 30 dyk i Danmark.
Den anden lærer at dykke i Thailand og har efterfølgende en 30 dyk i Thailand.
Sæt dem i stævne i DK kort tid efter og så er jeg slet ikke i tvivl om hvem der klarer sig bedst. _________________ Take nothing but Photos
Kill nothing but time
Sidst rettet af Kristoffer Vest 16. aug 2010 17:45:21, rettet 1 gang |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Hittet

|
Skrevet: 16. aug 2010 17:43:27 Emne: |
|
|
| Kristoffer Vest skrev: |
Tag to nybegyndere.
Den ene lærer at dykke i Danmark og har efterfølgende har en 30 dyk i Danmark.
Den anden lærer at dykke i Thailand og har efterfølgende en 30 dyk i Thailand.
Sæt dem i stævne |
Se nu er vi enige, men det er alså en hel anden indgangs vinkel du her ligger frem, tråden er, hvor skal en ny dykker taget sit kursus og om den store forskel på hjemme og i asian, på sine 1. dyk
Jeg skriver under på, at en dykker med 30 dyk på kort tid i Dk, har langt bedre udviklet sine sanser end den samme dykker kunne få herude, på den samme tid no doubt
Men ofte når disse indlæg kommer ind, er det desværre skrevt udfra den viden som en eller anden instruktør i Dk har givet videre til sin elev som har givet det videre uden enligt, at have erfaring og viden fra begge sider, derfor stejler jeg sgu lidt, da det bringer både jeg og mine mange kollegaer rundt omkring i et dårligt lys i lille Dk og det har vi ikke fortjent
En lille ting her er, at da jeg jobbede i dk, kørte vi ca 500 elever igennem årligt af alle slags certifikater, det er ca det samme antal fra de andre omliggende centre i byen,( dengang 3 idag kun 2 tilbage) men her, på denne lille 1.7 km lange kysstrækning,hvor jeg bor ved, bliver der udstedt omkring 17000 certifikater årligt og her er omkring 1.2 mill dykkere måske mere, som dykker her... årligt, fordelt på over 30 dykker centere
Ca alene hvad jeg ved, bliver her ca uddannet omkring 2000 danskere, fra owd til idc samt tec og jeg tør slet ikke tænke på, hvad der sker i Thailand i forhold, men det ville være lidt underligt, hvis alle kom hjem og bare var skod dykkere med dårlige oplevelser  _________________ Scubaist and Advance senior Bubblemaker
Filippinerne & Fyn
Dive with Stingray G2 & Sunray 1200
Sidst rettet af Hittet 16. aug 2010 18:22:28, rettet 1 gang |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |

|
Skrevet: 16. aug 2010 17:49:37 Emne: |
|
|
Det er selvfølgelig umuligt at sige hvor man lærer mest på de første 4 dyk.
Det afhænger af alt for mange ting man ikke kan tage højde for (intruktør, forhold, elevens evner osv. osv.)
Men tager man sine første 4 dyk i Danmark og så drager til Thailand (og har planer om at dykke i Danmark) så ved man i hvert fald hvad der venter herhjemme. Det gør man ikke hvis man tager det i Thailand, Bali, Malaysia eller andre eksotiske steder.
Og jeg vil gerne lige understrege at jeg absolut ikke mener der er forskel på kvaliteten af instruktører. Du finder gode og dårlige instruktører alle steder.
At du så finder flere af begge dele i Asien skyldes så de tal du selv bringer på bordet. _________________ Take nothing but Photos
Kill nothing but time |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Hittet

|
Skrevet: 16. aug 2010 18:12:58 Emne: |
|
|
Det er rigtigt og hvis jeg sådan, set udefra skulle give et godt råd til den danske dykker branche, uden af de skal gøre sig bedre end og forsøge at skabe billige point ved at gøre os der rent faktisk lever i branchen 24/7 i varmere lande til idioter, ville det være, at de burde lære af klubberne, min erfaring med de klubber jeg har set og været en del af er, hvordan de kører deres elever er virkeligt baseret på, at sætte eleven i højsædet, give ham den betryggende oplevelse der skal til, for at han skal blive en god dykker, samt den mængde af tid, som flere af de ældre, ligger i jobbet fra klubben..
Hæv prisen, bedre lønninger, bedre service
Desværre er det bare så sjællent set i et center, da tid er penge og de lønninger man for, er til at grine af, men det er igen klart, da den enkelte elev ofte kan finde en pris billigere osv og konkurencen er stor, tillige er den endnu større da de samme priser er i udlandet, derudover er der kommet elarning osv, som gør, at flere centere desværre igen, har mistet indtægt.
Der findes mange gode centerer i Danmark, som virkeligt gør et godt stykke arbejde og de har min fulde respekt men hvor må det også være svært for dem indimellem at overleve, medmindre de har lige de der ekstra gode ting de kan tilbyde, for at holde på og eller tiltrække nye kunder.
Meen det er vist en hel anden snak  _________________ Scubaist and Advance senior Bubblemaker
Filippinerne & Fyn
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
aquamarin

Indmeldt: 21. jan 2010 Indlæg: 35 Geografisk sted: Khao Lak, Thailand
|
Skrevet: 18. aug 2010 11:42:22 Emne: |
|
|
Jeg vil ikke blande mig, MEN......... ......
For at Hittet ikke skal foele sig for alene. Jeg mener, du bor i Puerto Galera/Sabang?? De dykkere, jeg havde, der gik i panik i Canyons eller Verde Island var uden undtagelse koldt-vands-dykkere. Det kan have vaeret tilfaeldigheder, men dem der tog certifikat hos mig lod sig ikke skraemme af forholdene
Karin |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Hittet

|
Skrevet: 18. aug 2010 13:37:12 Emne: |
|
|
| aquamarin skrev: | Jeg vil ikke blande mig, MEN......... ......
For at Hittet ikke skal foele sig for alene. Jeg mener, du bor i Puerto Galera/Sabang?? De dykkere, jeg havde, der gik i panik i Canyons eller Verde Island var uden undtagelse koldt-vands-dykkere. Det kan have vaeret tilfaeldigheder, men dem der tog certifikat hos mig lod sig ikke skraemme af forholdene
Karin |
Jeps jeg bor her
Tror heller ikke det er tilfældigheder, jeg har også set folk fra Dk panikke ude ved Canyons, især hvis de rammer den nedadgående strøm, som ender over i fishbowl.. Jeg har set dem skyde sin bcd total fulde og stadig gå ned af..
Og Verde Island i vaskemaskinen, ja den er slet ikke for uøvede herude, selv jeg frygter den
Kan det passe du jobbede herude for omkring 3.5 år siden hos Mermaids ?
Mvh Jesper _________________ Scubaist and Advance senior Bubblemaker
Filippinerne & Fyn
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|
|
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
|
Forum powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Dykker-forum.dk © copyright rocha.dk
|