| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Mortenkv

Indmeldt: 19. feb 2009 Indlæg: 22 Geografisk sted: Kbh, Vbro
|
Skrevet: 30. jul 2010 23:27:38 Emne: Ferskvand - saltvand |
|
|
Her over sommeren har jeg afholdt kurser i fridykning i Furesøen og har tænkt lidt over ferkvand/saltvandsfaktoren...
Altså med mindre man har et dykkerur som kan skelne mellem de to vandtyper så må man vel alt andet end lige skulle dykke dybere i ferskvand for at skabe det samme tryk end i saltvand?
Men hvor meget drejer det sig om? Ganger man med en bestemt faktor eller?
De gange der er dykket til bunden af Furesøen har der stået ca. 34 meter på computeren, men spørgsmålet er om der i virkeligheden er lidt dybere?
Der er i øvrigt springlag på 8m dybde og god sigt ( men sort) derunder.
19 grader i overfladen, dårlig sigt og mange aborrer.
Vh
Morten _________________ Undervandsjæger og fridykker
AIDA 2 star fridykkerkursus 10-12 september for begyndere/letøvede i Østjylland
http://Undervandsitetet.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Bo Eriksen
Indmeldt: 08. aug 2009 Indlæg: 49 Geografisk sted: Assens
|
Skrevet: 31. jul 2010 08:00:44 Emne: Re: Ferskvand - saltvand |
|
|
| Mortenkv skrev: | Her over sommeren har jeg afholdt kurser i fridykning i Furesøen og har tænkt lidt over ferkvand/saltvandsfaktoren...
Altså med mindre man har et dykkerur som kan skelne mellem de to vandtyper så må man vel alt andet end lige skulle dykke dybere i ferskvand for at skabe det samme tryk end i saltvand?
Men hvor meget drejer det sig om? Ganger man med en bestemt faktor eller?
De gange der er dykket til bunden af Furesøen har der stået ca. 34 meter på computeren, men spørgsmålet er om der i virkeligheden er lidt dybere?
Der er i øvrigt springlag på 8m dybde og god sigt ( men sort) derunder.
19 grader i overfladen, dårlig sigt og mange aborrer.
Vh
Morten |
Som jeg husker det, er der en forskel på ca. 3%.
Sidst rettet af Bo Eriksen 31. jul 2010 16:06:02, rettet 1 gang |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mortenkv

|
Skrevet: 31. jul 2010 09:52:28 Emne: |
|
|
Nu har jeg googlet mig frem til at oceanisk havvand indeholder 35 promille salt. Jeg går ud fra at min dykkercomputer (D4) er kalibreret til det. Så hvis oceanisk saltvand har en massefylde på 1,035 g pr ml så skal jeg vel bare gange min dykkercomputers måling med dette?
Jeg er overhovedet ikke stærk til fysik, men synes at det giver mening at hvis jeg dykker dybt i Furesøen og der står 28m på min D4 - så skal jeg gange dette med 1,035 for at vide hvor dybt jeg i virkeligheden har været (?)
altså eksempelvis 28m x 1,035 = 28,98m, men jeg ser frem til at blive rettet og få klarlagt tingenes eventuelle rette sammenhæng:-)
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
BMS
Indmeldt: 18. maj 2010 Indlæg: 16
|
Skrevet: 31. jul 2010 13:45:00 Emne: |
|
|
@Morten - lige en korrektion. Saltvand vejer 1.025 og ikke 1.035. Men herhjemme er vægtfylden nok noget mindre da vandet ikke er så saltholdigt. I østersøen ligger det vist omkring 1.008, og hvis jeg ikke husker helt forkert omkring 1.010 i bælterne. I kattegat er det vel omkring 1.012 men det er et gæt. _________________ PADI AOWD |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mortenkv

|
Skrevet: 31. jul 2010 13:48:47 Emne: |
|
|
Hej - ja det har du ret i :http://en.wikipedia.org/wiki/Seawater
Jeg går ud fra at min D4 er kalibreret til oceanisk saltvand og ikke noget indre dansk farvands brakvand. Så derfor må regnestykket nu hedde
28m x 1,025 = 28,7m
Eller hvad?
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
spiff

Indmeldt: 11. sep 2008 Indlæg: 94 Geografisk sted: Århus, DK
|
Skrevet: 31. jul 2010 15:22:00 Emne: |
|
|
| Mortenkv skrev: | Hej - ja det har du ret i :http://en.wikipedia.org/wiki/Seawater
Jeg går ud fra at min D4 er kalibreret til oceanisk saltvand og ikke noget indre dansk farvands brakvand. Så derfor må regnestykket nu hedde
28m x 1,025 = 28,7m
Eller hvad?
Morten |
Fra din manual:
"Salt water calibrated, in fresh water the readings are about 3% smaller (calibrated in compliance with EN 13319)" _________________ /Søren Mikkelsen |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Mortenkv

|
Skrevet: 31. jul 2010 15:28:11 Emne: |
|
|
Jamen, tak fordi du fandt den! Den har været væk længe
Så er regnestykket på plads og derfor er der nu 34,1m x 1,03 = 35,123m dybt ved iltbøjen i Furesøen.
Morten  _________________ Undervandsjæger og fridykker
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Thomas
Indmeldt: 13. maj 2008 Indlæg: 295
|
Skrevet: 01. aug 2010 20:40:02 Emne: |
|
|
| Mortenkv skrev: | Jamen, tak fordi du fandt den! Den har været væk længe
Så er regnestykket på plads og derfor er der nu 34,1m x 1,03 = 35,123m dybt ved iltbøjen i Furesøen.
Morten  |
Bare lige lidt nysgerrig, hvad er usikkerheden angivet til ved målinger af dybden? Specielt lader det til at være lidt sjovt at de skrive "about 3%"
At begynde at snakke om mm nøjagtig i dybdeangivelsen giver nok ikke meget mening hvis den skriver at dybden er angivet med 5% unøjagtighed
Mvh
Thomas _________________ aalborgdyk.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
spiff

Indmeldt: 11. sep 2008 Indlæg: 94 Geografisk sted: Århus, DK
|
Skrevet: 01. aug 2010 23:47:30 Emne: |
|
|
| Thomas skrev: | | Mortenkv skrev: | Jamen, tak fordi du fandt den! Den har været væk længe
Morten  |
Bare lige lidt nysgerrig, hvad er usikkerheden angivet til ved målinger af dybden? Specielt lader det til at være lidt sjovt at de skrive "about 3%"
At begynde at snakke om mm nøjagtig i dybdeangivelsen giver nok ikke meget mening hvis den skriver at dybden er angivet med 5% unøjagtighed
Mvh
Thomas |
Det står skam også i manualen:
"Accuracy: ± 1% of full scale or better from 0 to 80 m/262 ft at 20°C/68°F (complyingwith EN 13319)"
Sådan en manual er en smart ting...
De er i øvrigt nød til at skrive "about", idet de jo ikke kender saltindholdet, hvor du normalt dykker. _________________ /Søren Mikkelsen |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|