FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper  TilmeldTilmeld   ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 
Dykker-forum.dk
Din makker på overfladen

hvilken winge

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Dykker-forum.dk Forum Indeks -> Dykkerudstyr
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
AndersBK

Indmeldt: 28. aug 2009
Geografisk sted: utrolig lille by i det mørke jylland(Lyne)

IndlægSkrevet: 09. mar 2010 05:07:09    Emne: hvilken winge Besvar, med citat

er der nogen dejlige dykker der kan fortælle mig lidt om winger og deres forskellige funktioner.
nogen spørgsmål

hvornår er en hestesko wing bedre i forhold til donut wing, og omvendt?

hvilke størrelse/volume til hvilken størrelse dobbelt flaske?

hvornår er det godt med elastik omkring wingen og ikke?

hvordan funkerer de med dobblet blære(bruger man det)?

og den sidste og nog den sværest hvilken mærke i forhold til levetid og kvalitet. prisen er ikke en faktor dog stadig lidt hvorfor betale for noget hvis behovet ikke er der.

gerne nogen tillægs emner der er hver at have med på ryggen Very Happy

Anders
Anders Knudsen

Indmeldt: 22. aug 2007
Geografisk sted: Hillerød

IndlægSkrevet: 09. mar 2010 09:30:06    Emne: Besvar, med citat

Hej Anders,

Det er nogle ret store spørgsmål, enkeltvis du her stiller, og det vil være svært at komme med et fyldestgørende svar, uden at det bliver en roman.

mht valg af vingestørrelse kontra flaskestørrelse, skrev jeg lidt i en ældre tråd.
http://www.dykker-forum.dk/viewtopic.php?t=3100&highlight=

hvilken vinge ogf hvorfor er også et stort spørgsmål.
Der engang en tråd på dk.fritid.dykning ( så den må være gammel Smile )

Citat:
Hej,

At vælge den korrekte vinge er svært, der er mange at vælge imellem og mange holdninger fra de forskellige personer både her på dk.fritid.dykning og i klubben hvor du normalt dykker.
Jeg vil gøre opmærksom på at hvad jeg nu skriver kun er udtryk for mine egne holdninger til de forskellige vinge typer.

Personligt mener jeg at der er stor forskel på en vinge og en vinge – og det er vigtigt at bestemme sig for hvad man har brug for.
De mærker jeg nævner bliver nævnt fordi det er et eksempel på den type vinge jeg snakker om ikke fordi jeg har noget specielt tilhørsforhold til nogle af dem.

Hvad mener jeg med brug – den skal jo bare holde mig og et 2*12 sæt flydende? Jo ser du de forskellige vinge typer som donut, hestesko, Bungie dobbelt eller enkelt blærer har alle deres fordele og ulæmper sådan som jeg ser på det.

Donut vingen er den type vinge hvor selve blæren er donut formet, dette bruges hovedsageligt på enkeltflaske wings men er nu også kommet til dobbeltsæt i form af bl.a. Halcyons Evolve vinge.
Fordelen ved denne vinge type er at den er lang, og giver dig en smal profil, endvidere giver den dig et jævnt løft på hele ryggen og hjælper til at give et rigtig godt trim.
Samtidig er den smallere end hestesko vingen og vil nok sidde bedre på en enkeltflaske
Det problem jeg ser ved den er at hvis man som jeg har flere stageflasker på samme side, er der ikke mulighed for at flytte noget luft fra den ene side af vingen til den anden for at kompenserer for vægten i venstre side, og denne vinge egner sig derfor max til en enkelt ”lille” stage deco flaske, eller hvis man har stages i hver sin side.
Den kan også, hvis man har korte flasker, fange vingen under flaskerne ved flytning, hvilket vil ødelægge vingen.

Hestesko vingen, er den mest kendte til dato, og ses i mange forskellige variationer fra Halcyon, Dir-zone, Agir, red-tech og mange flere. Fordelen ved denne vinge er at du har en mulighed for at ”fordele” luften i vingen så du kan kompenserer for en vægtforskeydelse med flere stage/deco flasker i samme side.
Hestesko vingen er oftest kortere end donut vingen og vil derfor stoppe længere oppe på flaskerne, dette gør at vingen ikke på samme måde vil være udsat ved flytning af flaskesættet på landjorden.
Hesteskovingen er bred og kan derfor ikke anbefales som enkeltflaske vinge

Bungie vingen har jeg aldrig selv dykket med så alt hvad jeg skriver er bygget på et teoretisk grundlag.
Som jeg ser det har med bungie vingen ligesom med donut vingen ikke mulighed for at flytte rundt på luften i vingen, hvilket gør det umuligt med flere stage/deco flasker i samme side, men grundet elastikkerne burde det være muligt at dykke den med en enkeltflaske.
Der er dog mange ting ved denne vinge, jeg ikke rigtig synes giver mening, men da jeg ikke har prøvet den vil jeg ikke kommenterer mere på den.

Når man så har besluttet sig for hvilken type vinge man vil have, skal man beslutte sig for om det skal være enkelt eller dobbelt blærer, hvor mange d-ringe man vil have på sit harnes, om det er softpack eller bagplade – om man har brug for at det som der er på vingen ( flere dump ventiler osv.) personlig mener jeg at der kun skal være det man skal bruge – jo mindre der er jo mindre går i stykker – da jeg dykker i tørdragt har jeg ikke behov for dobbelt blære, jeg bruger kun en dump ventil og ikke pull dump, fint det har jeg så ikke på min vinge osv. Der er mange beslutninger der skal tages før ender op med det stykke udstyr der er rigtigt for dig.
Tag det op når du snakker med nogen på en dykkerbåd, se på deres vinge/harness løser det dine behov? Er det optimalt for dig? De fleste har heller ikke noget imod at du stiller spørgsmål.
Ellers så tag på ”shopping” tag ned og snak med centrene de har jo vingen på lager, hvis du tager derned og får en sludder med dem og fortæller dem hvad du har brug for så kan du se deres forslag, tag gerne flere steder hen inden du beslutter dig.

Med venlig hilsen

Anders Knudsen

Som afslutning, vil jeg sige at jeg selv dykker med Halcyon vinger, både Eclipse, Explorer #40 og Explorer #55 - alle 3 er super vinger, min 40# har vel omkring 700 dyk nu - i meget forskellige miljøer, og man kan da godt se at den er lidt slit, men den står bestemt ikke til udskiftning endnu.

min bagplade er en 3mm Stål bagplade, med et webbing uden hurtigspænder, og kun 3 d-ringe + de 2 på skridt stroppen.
Dette er alt hvad man har brug for, nothing more, nothing less.

Kvaliteten ved Halcyon produkterne er super høj, og jeg har kun været glad for mit udstyr fra dette mærke, det koster måske lidt mere end mange af "kopi" mærkerne, men jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at det er dem der fortsat skal levere min næste vinge, når jeg altså får slidt dem jeg har ned Smile
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside MSN Messenger
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Dykker-forum.dk Forum Indeks -> Dykkerudstyr Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum

Forum powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Dykker-forum.dk © copyright rocha.dk

Genereringstid: 0.37328505516052 sekunder.